Az itt közreadott pedagógiai program szerint történő nevelő-oktató munka elsajátitása pedagóiai tréning keretében történik. Gyakorlati alkalmazása, - mint iskolaterápia - Tanusitványhoz kötött, melyet a C.B.A. Magánintézetben lehet megszerezni. TANULÁSI ZAVAROK ÚJSZERŰ KEZELÉSÉRE kidolgozott C. B. A. Pedagógiai PROGRAM Írta: Czeinerné dr. Bükki Mária C.B. A. Magánintézet és Általános Iskola igazgató itt olvasható a teljes anyag
A magánvéleményem, hogy ebben az iskolában szerintem nem kezelik, hanem létrehozzák a tanulási zavarokat.
"Kutató munkát, végzünk bioenergia mérő segitségével.
Bioenergia, vagy pszichoenergia?
A tanuláshoz energia kell Dr. Egely György vitalitásmérőjével szerzett többéves tapasztalataim összefoglalója 1990-ben tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek részére magániskolát hoztam létre. Olyan gyerekek tanulnak itt, akik valamilyen ok miatt nem tudnak képességeiknek megfelelően teljesíteni hagyományos, nagylétszámú iskolában.
Az itt alkalmazott komplex iskolaterápia: -relaxációt, -mozgásterápiát, -figyelemkoncentrációs tréninget, -pozitív megerősítést, -felzárkóztatást, és az egyéni teljesítőképességet figyelembevevő bánásmódot tartalmaz. A tanulási és magatartási zavarok hátterében húzódó okokat nehezen találjuk meg. Nevelési és oktatási módszereink eredményessége attól függ, hogy mennyire vagyunk képesek az okokat kutatni és lehetőségeinkhez képest megszüntetésükre törekedni, ezért pedagógiai tevékenységünket ennek figyelembevételével időről-időre újra kell gondolni. A feltárás egyik nagyjelentőségű új eszköze Dr. Egely György vitalitásmérője, amely a tanuláshoz szükséges pszichikus energiát, másszóval a 2 bioenergiát2 méri. Ez a világon egyedülálló találmány csúcstechnikát valósít meg, nemzetközileg elismert műszer. Hogyan és mit mér a vitalitásmérő? A képen látható, rendkívül érzékeny műszer kis kereke forogni kezd akkor, ha tenyerünket érintés nélkül annak közelébe helyezzük. A forgást tenyerünkből kisugárzott energiaáramlás idézi elő, és annak sebességét a beépített számítógép méri. A jobb kezünkön a bal agyfélteke működésének pszichoenergiáját, bal kezünk pedig a jobb agyfélteke pszichoenergiáját láthatjuk. A vitalitásmérő a kerék forgássebességének arányában piros, sárga, majd zöld színű lámpácskákat villant fel, ami az energia növekedésének arányában változik, és a beállításától függően hangjeleket is adhat. Ha az érték a piros mezőben van, amin ez hat fokozatban látható, akkor ez az átlagnál alacsonyabb értéket jelent. Minél inkább haladunk a sárga mező, -a hatos fokozat- felé annál közelebb kerülünk az átlagosnak ítélt energiaszinthez. A különleges képességeket, -a rendkívül magas teljesitőképességhez szükséges energiát- a zöld mező egyre magasabb fokozata mutatja. A vitalitásmérőt számítógéppel összekapcsolva, egy a -mellékleteken látható- grafikus ábrát kapunk. A mért érték jele: VQ /vitalitáshányados/
Milyen információkat közöl a VQ a pedagógusoknak? Lássunk példát egy kiegyensúlyozott, a tanuláshoz szükséges energiával rendelkező tanulóról. / x. sz. ábra / A mért energia mindkét kézen az átlagos övezetben van. E tanuló képes életkorának megfelelő követelményeknek eleget tenni, nem fáradékony, tud figyelni. Ha a jobb kéz energiája átlagos, vagy annál magasabb, akkor a gyerekek nem küzdenek írási, olvasási nehézségekkel és iskolábalépéskor ez igen előnyös, hiszen az anlítikus, szintetikus gondolkodáshoz szükséges kellő energia erősségét mutatja. Ezért az első évek már sikerélményhez juttatják a gyerekeket. Dyslexiás gyerekeknél a balkéz az erősebb, még abban az esetben is, ha jobb kézzel írnak. Az x.sz. ábráról azt olvashatjuk le, hogy a két kéz energiájának nagysága lényegesen eltér egymástól. Minél nagyobb a különbség, annál inkább jelentkeznek a tanuló viselkedésében észrevehető kiegyesúlyozatlanságra utaló tünetek. Súlyosabb személyiségzavar lehet, ha az energiaszint nagymértékű ingadozást mutat, vagy hosszabb időre meg is szakad. Figyelemzavarral küzdő gyerekeknél nagyfokú és gyorsan növekvő, majd hirtelen zuhanó energiaingadozát figyelhetünk meg. Érdekes megfigyelni azt is, hogy a műszer kerekének forgásiránya is jelentést takar. Serdülőkorig általában a kar irányába forog a kerék, mutatva a test körüli energiaáramlást. Felnőtteknél általában az ujjak irányába forgás a jellemző. Serdülőkorban történik a váltás, ekkor a pszichikus energia nagyságát nehezen lehet mérni a kerék ingadozása miatt. Ha aktuálisan pszichikus probléma van a serdülőkor után, akkor megmarad a forgás irányának ingadozása. Jogunk van feltételezni, hogy a serdülőkort, és esetleg annak pszichikus rögzülését, kiegyensúlyozatlanságát minden életszakaszban nyomon lehet követni a méréssel. Ha egy tanuló elvont gondolkodása fejletlen, akkor a forgás iránya nem vált, hanem a kisgyerekkori irányban marad. Van felnőttes gondolkodású óvodás, aki beilleszkedési zavarokkal küzd. Az ő pszichikus energiájának áramlása a felnőttekre jellemzően az ujjak irányába mutat. E nagyon figyelemreméltó jelenség segítségt nyújthat, közelebb vihet a gondolkodás érettségének, valamint fejlődési ütemének megismeréséhez.
A nevelés-oktatás számára levonható következtetések Azt gondolom, hogy a gyerekekkel való bánásmód eredményességét a VQ érték ismerete befolyásolhatja, hiszen ha egy kisgyerek pszichikus energiája nagyon alacsony, ez megjelenik a tanulmányi eredmény gyengeségében is. Ebben az esetben elsősorban azok a pedagógiai módszerek lesznek eredményesek, amelyek megmutatkoznak a bioenergia növekedésében is. Nem biztos, hogy a feladatok vég nélküli gyakoroltatásától várhatnánk eredményt, hiszen az újabb energiafelhasználással jár. Lehet, hogy ilyenkor az étkezési szokásokkal, az alvással, a pihenés ritmusának a megváltoztatásával érhető el nagyobb eredmény. A vitalitásmérő azt is megmutatja, hogy egy adott feladathelyzetben nő, vagy csökken az energia nagysága. Ha egy tanuló nagyon szorongó, akkor jobb őt olyan körülmények között feleltetni, amikor a legjobban tud teljesíteni, vagyis ne vegye észre, hogy ő most felel. Növelni kell az önbizalmát, az ismereteinek elmondásához szükséges feltételek megteremtésével. Segítséget jelent a pályaválasztásnál is, hiszen különböző továbbtanulási, majd elhelyezkedési feltételek különböző mértékben veszik igénybe az ember teljesítőképességét. Arra a pályára lehet egy tanulót javasolni, ami az energiaháztartásának leginkább megfelel. Nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy a személyiségnek ahhoz, hogy teljesítsen, bioenergiára van szüksége. A pszichikus energia tehát szükséges feltétele munkavégzésünknek, de nem takar erkölcsi értéket. Egy negatív csoport vezéregyénisége magas energiaértéket mutat, vagyis egy ilyen tanuló jelenléte a osztályközösség munkáját nagyon megnehezíti. Az általam leírtak több éves mérési eredmények tapasztalatainak közlését jelentik. További kutatásokkal még többoldalú információt gyűjthetünk az emberi elme működéséről, melyről eddig kevés konkrét adat állt rendelkezésünkre. Hipotézisem az, hogy a bioenergia, vagy pszichikus energia örökletes is. Két testvér, vagy anya és gyermeke VQ értéke csaknem azonos. A pszichikus, vagy más szóval bioenergia több éven át tartó megfelelő tréninggel, az iskolámban alkalmazott módszerrel tapasztalatom szerint növelhető. Különösen hatékony a figyelem javítására a speciális relaxációs tréningek megvalósítása. Kimutatható az önuralom növekedése hiperaktív gyerekek körében is. A két félteke működésének nagy különbségét is csökkenteni lehet akkor, ha a gyerekekkel sikerül nagyon jó együttműködést kialakítani. Bár a pszichikus energia mennyisége és minősége változékonyabb tulajdonságaink közé tartozik, mégis az egyénre jellemző képet kapunk a többször megismételt mérések következtében. Akinél alacsony értéket mérünk, az ingadozás is alacsony határok között marad, míg magas értéket mutató személy ingadozása a nagyobb értéket mutatja. A pedagógiai gyakorlatban minden bizonnyal még sokszor fogunk találkozni e vizsgálati módszerrel, mert diagnosztikai értéke objektív, és nagyon sok hasznos információt lehet megtudni a gyermekek pszichikus energiájának működéséről, a teljesítőképességet hasznosan figyelembe véve. A C.B.A. programot minden iskola alkalmazhatja, mert a nevelő - oktató munka tartamához jól illeszthető. A módszer konkrét megismerése és alkalmazása az intézet által szervezett pedagógiai tréninget történik.
C.B.A. Magánintézet és Általános Iskola
8000 Székesfehérvár Lomnici út 67.
Czeinerné dr. Bükki Mária"
Utolsó kommentek